er waren eens twee rijstlustige types... - Reisverslag uit Guangzhou, China van Angela & Esther - WaarBenJij.nu er waren eens twee rijstlustige types... - Reisverslag uit Guangzhou, China van Angela & Esther - WaarBenJij.nu

er waren eens twee rijstlustige types...

Door: An en Es

Blijf op de hoogte en volg Angela & Esther

09 Januari 2006 | China, Guangzhou

Dag luitjes,

Al bijgekomen van alle nieuwjaarsborrels? Wij niet.

We zitten nu in Guangzhou, een verschrikkelijke stad. Vergelijk het met de spits op knooppunt Prins-Clausplein en je weet hoe Guangzhou eruit ziet. Gekkenhuis. Maar middenin die gekke stad hebben we een eiland gevonden, Shamian Island. Een rustig, vriendelijk en mooi gebeuren. Worden ongeveer wel aangezien als lesbisch stel... Amerikaanse echtparen die een Chinees kind willen adopteren kunnen hier namelijk 'proefdraaien'. Dus papa's en mama's, jullie zijn vast benieuwd wat er in het eerste pakketje naar huis zit!

Tijdens het typen van ons vorige bericht hoorden we trouwens een knal en gegil, maar we besteedden er verder geen aandacht aan, omdat niemand dat deed. Vrolijk kletsend liepen we naar buiten. Waar wij in beland waren... we stonden op een afgezet stuk straat, overal politie, ambulance, brandweer. Rechts van ons stond een kudde mensen achter rood lint naar ons te kijken en politie begon ons te roepen 'come, come, go go'. Wij half lachend rennen, onder lint door, door de kudde heen en toen vroegen we ons af: 'waar zijn wij in beland?' Eerst dachten we aan een terroristische aanslag, een zelfmoordpoging, schietpartij of oorlog. maar nee, een gebouw naast de internetkelder, erg hoog, stond half in de fik. Even gekeken, maar toch maar veilig en verstandig de ondergrondse genomen naar ons hok.

Vanuit Hongkong, hoe westers kan een stad zijn, kwamen we aan in Macau, een portugese kolonie. Ze noemen het ook wel het Vegas van China. Leuke stad, leuke gebouwtjes, lekker eten, schattige straatjes, kleine mensen (we voelen ons net basketbalhelden).
Ook een vooral boeiend uitgaansleven, de karaoke. En hoe doen ze dat: Wanneer je een club bezoekt, heb je op de begane grond een gezamelijke ruimte. Daar heb je een bar, tafels en beeldscherm. Of je zingt, of je speelt een dobbelspelletje. Boven heb je verschillende ruimtes, voor ongeveer 10 personen, voor een prive- karaokefeestje (Jennie, ideetje voor de bok?). Wij waren uitgenodigd door wat locals, voor een stevig spelletje dobbel. Angela kwam er de volgende dag achter dat je niet perce een slok drank naar binnen hoeft te werken als je een rondje verliest... Waarom Es dat niet gezegd heeft?

China Tip 1:
Scheur plaatjes van bekende gebouwen uit een map als je met de taxi moet in een land waar ze amper engels praten en niet kunnen lezen. Dan hoef je niet, zoals Esther, via een portofoon het adres naar de centrale te schreeuwen.

China Tip 2:
Draag een zwarte pruik en beweeg je voort op je knieen als je in China niet bekeken wilt worden.

China Tip 3:
Zorg ervoor dat je in januari warme kleding bij je hebt als je naar China gaat.

De plannen voor de komende dagen:
Woensdag vliegen we naar Hainan, vakantie- eiland van China. Hoelang we daar blijven is nog niet bekend.

een dikke kus voor iedereen en we houden jullie op de hoogte van alles! Bedankt voor de leuke berichtjes!

kus kus kus, Es en An

• 09 Januari 2006 - 11:16

Geneviève:

Klinkt allemaal echt helemaal super, ben stiekem zwaar jaloers op jullie. Die karaoke blijft daar helemaal top hè, wat gaan die mensen op in hun eigen kattengejank en dat het liefst tot 5 uur in de ochtend. Ga lekker genieten van het strand in Hainan (is het nu wel lekker weer daar trouwens?) en geniet er van. Dikke knuffel

• 09 Januari 2006 - 11:35

Ingrid:

Jippie, eindelijk foto's! Maar waar zijn de 16 Euro jasjes?? Voor als jullie geld nodig hebben; misschien kunnen jullie meedoen aan karaoke wedstrijden?

xx

• 09 Januari 2006 - 11:40

Pa Leeuw:

verhaal ontzettend leuk
    Zier er positief uit
    Moet ik in Maleisie ook op mijn knieen (dan ook te lang) Jullie zien er nog goed uit. Kus Kus

• 09 Januari 2006 - 11:51

Broer Ron:

Hey meiden, het begint nu helemaal een avontuur te worden voor jullie, wel onwijs lachen natuurlijk. De foto`s zien er mooi en leuk uit trouwens. Handige tips voor jan dio trouwens, want die gaat binnenkort ook naar china. alleen zal hij zelfs op zijn knieen aangekeken worden.
    Veel plezier verder!!!

• 09 Januari 2006 - 12:03

Broer Ron:

Veel plezier verder!!!

• 09 Januari 2006 - 12:29

Frank Dio:

Wow! Super verhaal en mooie foto's. Ik zal Jennie alvast onder druk zetten om het karaoke- gebeuren ook in de bok te introduceren. Lijkt me wel wat om mijn held Jamai te imiteren... En zoals Ron al zei, ik zal neef Jan even informeren over China tip 2: op zn knieen door het Chinese landschap. Die pruik op zn kop kan ie dan mooi laten staan... Meiden heel veel plezier. Kus, Frank

• 09 Januari 2006 - 12:56

Roos:

Hi meiden, wat een leuk verhaal en dito foto's! Die skyline bij night, WAUW!! Jullie sturen toch geen klein chineesje op naar huis?? Ik wil ook zingen! Leuk dat jullie vrijdagnacht gebeld hebben, had alleen niet door dat jullie het waren wegens keiharde muziek in de Filemon en geschreeuw van Rita en Snes... Bellen jullie snel weer?? Kijk elke dag naar de sleutelhanger ;-)

Veel liefs x Roos

• 09 Januari 2006 - 12:57

Bianca:

Ha vakantiegangers,

Leuk, leuk, leuk. Mooie foto's! Ik hoorde van Ingrid al dat het koud was. Tja, wie bedenkt dat nou? We hebben jullie vrijdag trouwens gemist. De taart was gelukt (toch meiden?) En voor als jullie het in het oosten zat zijn...21 januari bij Roos!
    x Bianca

• 09 Januari 2006 - 18:06

Judith:

Ha, ha, Esther en Angela aan het zingen in een Chinese karaoke bar! Hadden jullie net zoveel succes als ik in Bolivia; veel gratis drankjes zolang je maar beloofde op te houden met zingen?! Klinkt inderdaad weer helemaal leuk! Hoop dat het weer in Hainan wat meer meezit, kan je het jasje van EU 16 samen met het kleine Chineesje in het 1e pakketje naar huis sturen! Kus van zus

• 10 Januari 2006 - 12:16

Rimke:

Heeeeeeeeeeel leuk!!!
    Jaloerzzzzzzzz,
    xrim

• 10 Januari 2006 - 15:18

Kitty:

Hey! Leuk hoor die foto's.. Adembenemende skyline van Hongkong. Jullie reizen wel in hoog tempo, of lijkt dat maar zo? Wat is jullie reisschema (als t al bestaat...)? Geniet ervan!!!! (en weet iig dat het in veertig jaar niet zo koud is geweest in China volgens het nieuws van eergisteren. Bofkonten.)

• 10 Januari 2006 - 18:58

Kaatje:

Jaja, dit is genieten achter de computer! Mooie foto's en een super verhaal! Is het nog steeds zo koud daar? 1 troost, hier in Nederland is het ook nog steeds niet warm: ik zit hier met keelonsteking te rillen achter m'n computer.
    x Vinkie

• 10 Januari 2006 - 21:34

Vanessa:

en ik maar werken en werken en leuke verhalen lezen van 2 reislustige typjes...wel mocht ik even uit naar het staatscircus en van ons neerlandsche trots genoten; HANS KLOK..rrrrrrrr
    Verder ook ik licht onstekende keel dus wij voelen met jullie mee...
    De taart van Bianc was idd onovertreffelijk. Gelukkig was ze zo gastvrij om mij haar geheime recept in mijn oor te fluisteren...

Ik ga slapen, morgen weer vroeg uit de veren, serveren op n trein door nederland...spannend...misschien zit voldemort wel aan boord, of hans klok. Dan wordt t tenminste nog gezellig!
    x en voorzichtig!

• 11 Januari 2006 - 08:54

Guido:

Haha!!! toch stiekem ff kijken..
    zo jullie zijn er echt zo te zien.
    Ga maar weer ff aan het werk nu...veel avontuur en reisplezier dan maar weer!

Ciao,

Guido

• 11 Januari 2006 - 12:33

Ma Sloot:

Leuk verhaal meiden.Zo te horen gaat het lekker met jullie en hele leuke foto's. Ik kijk al uit naar het eerste pakje van jou an.Hoop dat jullie leuke dingen zien en doen op het eiland. Veel plezier en een dikke kus.

• 11 Januari 2006 - 19:30

Anita:

Oh mij god, wat is Goirle toch een boerendorp als ik dit zie...
    Ziet er superuit, geniet ervan!

• 13 Januari 2006 - 19:10

De Backertjes:

Hallo daar lieve meiden,
    wat een uitvinding zo'n site zeg. Helemaal leuk het allemaal zo te volgen. Zijn zelf net terug erg leuk gehad. Wachten vol spanning jullie berichten af. Dikke kussen van ons allemaal XXXXX

• 15 Januari 2006 - 18:44

Fam.teuben:

hallo meiden,
    Wat een leuke verhalen,zo kunnen wij allemaal meegenieten,wij blijven jullie volgen heel veel plezier

• 16 Januari 2006 - 08:57

Krisss:

He chickies!! Leuk om even over jullie koude schoudertjes mee te kijken in jullie chineese wereldje via de superfoto's! Mooi man, de stad van boven te zien en natuurlijk jullie nog bleke gezichtjes. Brrr.

Paulus en ik zijn net terug uit Egypte, heeeeerlijk gedoken. Echt schitterende grote gekleurde vissen en koraal! En Nemo gezien.
    Jullie zijn ook een beetje in Egypte geweest aangezien jullie de hele week aan mijn tas hebben gehangen!
    Meissies, super veel plezier daar!!! Ik ga weer eens aan het werk... :(

p.s. Roos&karaoke...?...!....?.......dat kunnen die boxen niet aan hoor.

ByeBye

• 16 Januari 2006 - 16:30

Nienke:

Heee meiden!!
    Jeetje, wat hebben jullie al stoere verhalen zeg. Kan je nagaan wat er nog te wachten staat ;)
    Cas en ik maken volgend weekend een wereldreis naar Den Haag. Misschien dat ik er ook een website van maak, haha. Ben echt zwaar jaloers op jullie, dat merk je wel.
    Ik heb 1x karaoke gezongen (shrek) met Es, nog nooit zo gelachen! Kon je dit keer wel het tempo bij houden?
    Nou meiden.. geniet ervan!
    x

• 16 Januari 2006 - 23:19

Jennie:

Nou die karaoke gaat er komen als jullie weer keren in ons koude kikkerland.Frank,dat gaan we regelen en jij zorgt voor de muziek.
    Zit met smart te wachten op jullie doldwaze avonturen,maar ik vraag het me af,is het daar eigelijk wel zo leuk?
    Ron kan onwijs goed koffie zetten,de lowlands koffie,doet het nog steeds heel erg goed.
    Waar blijft de reactie van jou Hein?
    Meiden hebbben jullie het gehoord,er was een midwinter bbq,op het gasplein,je zult het maar meemaken.
    Laat snel maar weer iets van jullie horen,wij zijn zeer benieuwd.
    Heel veel groetjes en voorzichtig zijn dames

• 17 Januari 2006 - 12:46

Annemarie:

Hoi Angela en Esther,

Zaterdag met je pa en ma Slootweg wezen eten en toen te horen gekregen wat jullie aan het doen zijn. Ik liep terplekke rood aan van jalouzie. Oke 4 weken Cuba was heel erg leuk maar dit wat jullie doen is echt veel beter.
    Echt supergaaf. Ik kreeg van deze supertrotse ouders gelijk jullie adres. Probeer jullie nu de komende tijd te volgen. Geniet van jullie reis.
    Groetjes, Annemarie (die van VePo)

• 18 Januari 2006 - 12:33

Vanessa:

idd, die ron kan coffee zetten...overal meteen een doekje overheen, en alles wist hij te vinden. Ron, kom je dit jaar lowlands even langs?? wij regelen de ingredienten! Jenny, ga je mee naar lowland..??
    Verder ben ik ontzettend blij, heb een nieuwe pc, met windows xp..eindelijk kan ik weer meedoen!! Limewire, itunes, foto's msn, email...heeeeerlijk!!
    GA nu naar kapper, kijken of daar nog wat leuks mee te doen valt. Hoe gaat het eigenlijk met jullie??? al chickenfights met elkaar gehad?? kom maar op met die verhalen!
    xxx vanes

• 18 Januari 2006 - 19:57

Rrkv:

de cornetto;s smaken heerlijk..we hebben besloten, in besloten kring, dat we 't om de week doen. misschien dat je (es) er dan vlgnde x wel bij kunt zijn..........
    xxxx de cornetto's

• 19 Januari 2006 - 13:14

Opa En Wilma Hoogeveen:

Jullie hebben het goed naar je zin zo te horen, gedraag je wel he. De brr brr foto vind ik wel erg leuk. Nog heel veel plezier en vele vele groetjes.

• 20 Januari 2006 - 19:06

He Meiden...:

Wat geweldig zeg om jullie foto's te bekijken.. Zo te zien genieten jullie enorm.. ja ik volg jullie hier.. Nog heel veel plezier enne genieten hoor, vierenhalf maandje is kort groetjes annie van J.

• 20 Januari 2006 - 20:24

John En Caroline:

He An, zit iedere dag te kijken of er al een nieuw beticht is maar jullie zitten zeker in de rimboe waar geen internet cafe is. Geniet lekker en we hopen snel weer een bericht te lezen. Groeten John, Caroline en een kus van de meiden -xxx-

• 20 Januari 2006 - 21:12

Angelique ('ex'-collega Van An):

Nouw 'An en Es', dat klinkt allemaal erg gaaf! Hé An, eitje voor jouw toch; een communicatieboek met foto's om te vertellen wat je wil? Nee hoor geintje! Geniet overal onwijs van, take care en vooral veel plezier met elkaar en 'the locals'!
    liefs Angelique

• 21 Januari 2006 - 16:26

Jennie:

Natuurlijk Vanes,ik ga mee,al was het alleen voor de koffie.En waar zijn jullie gebleven meiden,zit te wachten op de mooie verhalen,die jullie hebben beloofd.
    Vanes wat heb je met je haar gedaan?Rood,groen of blond.Het maakt eigelijk niet uit,je blijft voorlopig toch achter je pc zitten toch?
    Kom meiden nog 1 berichtje voor dat ik van die hoge bergen af ga dalen en me met après ski ga bemoeien.